Vad gör oss till Mangskogs Hembygdsförening?

Neragata -Hembygdsgården ligger strax nedanför den gamla bygatan genom Takene - därav namnet Neragata.

Vandringslederna bjuder på över 30 km härlig vandring i skogarna i norra Mangskog och bjuder på vackra utsikter.

Välkommen till Mangskogs Hembygdsförening med Neragata hembygdsgård.

Vi förvaltar och underhåller hembygdsgården, från 1700-talet,  med dess inventarier. Vi genomför aktiviteter endera i egen regi men även flera arrangemang i samarbete med andra lokala aktörer. Vi tar ansvar för olika projekt i hembygden såsom renoveringar av kulturbyggnader och gör det möjligt att vandra i vår vackra natur på ortens vandringsleder.

Det är allt detta och lite till som gör oss till Mangskogs Hembygdsförening

Förutom traditionell underhållning under sommaren med lokala musiker och berättare firas förstås Nationaldagen och Midsommar vid hembygdsgården. Servering med hembakat bröd och klengås är en självklarhet som lockar gäster till kaffebordet.

Skötsel av benstampen i Övre Fjäll, Frödingstenen och vandringsleder är exempel på projekt där föreningen drivit eller deltagit under senare år

När Kulturföreningen FineMangen lades ner fick hembygds-
föreningen ta över såväl kassa som boklager.
I Mangskog har funnits många författare, en tradition som fortlever.
Förutom Finemangens böcker om byarna i Mangskog kan man också hitta diktböcker på mangskogiska, släktböcker m.m.

Här finns också gamla Mangskogsfilmen från 1951-52 av Film-Henning samt filmer om skogen och skogsavverkning på gammalt sätt av Kjell Hallberg.

Underhållning under sommaren med lokala musiker och berättare, i egen regi eller i samarbete med andra

Mangskogs hemman - eller byar som det numera heter - har dokumenterats i 13 böcker.

Klengås är en värmländsk/dalsländsk specialitet, och består av kakbröd, som serveras med smör och torkad, riven mesost (sandost), ofta serverad till kaffe