Kommande evenemang

Föreningen driver flera program i egen regi. I samarbete med andra aktörer så är hembygdsgården en plats för diverse olika arrangemang som också publiceras på denna sida. Denna hemsida är föreningens officiella informationsplattform medan Facebook (hembygdsgården Mangskog) är en kompletterande informationskanal för föreningen där mer dagsaktuell information kring evenemang kan förekomma

24 augusti kl 18.00

Kolbullar och                       trubadurer vid elden

Vi tänder en eld utomhus och serverar kolbullar från kl 18.00.

Från ca 19.00 underhåller trubadurerna Lasse Hedman och Leif Carlsson med sång och gitarr. Dom har lovat att spela allt från Dan Anderssons "Vila vid min mila" till modernare tongångar
Det blir även en musikquiz under kvällen.

Förhoppningsvis blir det en magisk kväll utomhus i skymningen på Neragata. Vid dåligt väder flyttas evenemanget in i storstugan.

Genomförda evenemang 2024

7 juli kl 18.00

NILS KEYLAND

100 ÅR EFTER HANS BORTGÅNG Logen Hembygdsgården

Ett program om Nils Keyland, på dagen 100 år efter hans bortgång.

Föredrag av Kenneth Larsson, Folkmusik av Brunskogs Spelmanslag, Kolbullar.

Obs! programmet flyttat till logen på Mangskogs hembygdsgård

Ingår i Finemangenveckan

30 juni

MUSIKSTUND MED 3G
HEMBYGDSGÅRDEN, MANGSKOG

En musikalisk upplevelse med musikerna

Göran Bryntesson, Göran Nilsson och

Göran Samuelsson som bjuder på?
Ja, det kan nog bli vad som helst!

Göran Bryntesson sysslar med lite av varje, lokal historia, bokskrivande och så sjunger han egna visor.

Göran Nilsson har en djup och varm röst, tolkar Dan Andersson som ingen annan.

Göran Samuelsson är mannen bakom Packmoppeturnén, en av landets mest efterfrågade trubadurer,

Kaffeservering

29 juni
PARTYCOVERS MED FRÖKEN VÄDER BAND
HEMBYGDSGÅRDEN, MANGSKOG

Möt ”Fröken Väder”, ett coverband som andas nytt liv i dina favoritlåtar.

Vi ser fram emot att återigen fylla logen i Mangskog med musik och glädje. Så ta på dansskorna, ta med picknickkorgen och förbered er för en sen sommarkväll med Fröken Väder som ni aldrig kommer att glömma. Bli en del av traditionen.

Vi ses på logen!

Servering av varm korv.

21 juni kl 15.00
MIDSOMMARFIRANDE

Traditionellt midsommarfirande på Hembygdsgården. I regi av MSK

19 juni
BERÄTTARKVÄLL OM    FINNSKOGENS KVINNOR TILL TONERNA AV FOLKMUSIK
HEMBYGDSGÅRDEN, MANGSKOG

Berättelser från skogen med Ulrika Jäger och folkmusik med spelglädje och danslust med Lovisa Lundmark.

Ett akustiskt musikframträdande varvat med berättelserna om kvinnorna på Finnskogen, Vernissage och presentation av fotografiska motiv från finnskogen i Värmland.
I regi av Studiefrämjandet, för mer information

Servering kaffe och bullar

6 juni kl 15.00
NATIONALDAGEN
HEMBYGDSGÅRDEN, MANGSKOG

Firande av nationaldagen och svenska flaggans dag.

Vilken lyckad dag!

Duktiga musiker värmde publiken, Brunskogs spelmanslag med folkmusik från Mangskog och Cecilia Andre’ och Martin Hulte´n med visor, jazz och blues. Lars Swanö höll ett uppskattat tal och allt hölls samman av Leif Carlsson som var värd för dagen.

Till slut en final där publiken, Brunskogs spelmanslag och Leif tillsammans med Neragatakören sjöng Värmlandsvisan.

Tack alla som var med och även Lotta Axelsson och Pia Alexandersson som hjälpte oss att baka.

10:e mars ÅRSMÖTE I SOCKENSTUGAN, MANGSKOG

Sedvanliga mötespunkter föredrogs och beslutades. Mötet fattade beslut om nya stadgar, som även fastställdes på ett efterföljande extra årsmöte.

Evenemang 2023

17:e dec Hembygdsgården
            är öppen kl 13:00-14:00
            FINNEMANGENBÖCKER

Varje hemman i Mangskog har sin egen bok där man kan läsa om människorna, platserna, släktutredningar och mycket mera.
En perfekt julklapp för att bevara minnet av vår hembygd

1 st 100kr

3 st 250kr

hela serien på 11 böcker 800kr

Har ni inte möjlighet att komma så kontakta någon i styrelsen så löser vi det

4:e okt FINNKULTUR I
            LOKALT PERSPEKTIV

Det var en intressant och underhållande kväll på hembygdsgården när Kenneth Larsson berättade om finnkulturen i Mangskog.

Fullsatt var det också

16:e sep HÖSTMARKNAD o BAKLUCKELOPPIS

Det blev en härlig höstmarknad med vackert väder, glada trevliga besökare och utställare.

Vi tackar alla som deltog.

SAMARBETSPARTNERS

Allt mellan himmel o jord
En ideell förening vars värdegrund är baserad på demokratiska grundvalar och allas lika värde.

Verksamheten är drogfri och politiskt helt oberoende. Hjälparbete, social omsorg och bildning är föreningens huvudmål.